Kip.Kiplekker 2016

KIP op je bord | IN DE WINKEL

IN DE WINKEL

Tegenwoordig zie je in de supermarkt of bij de poelier een grote variatie aan kipproducten. Behalve soorten producten –hele kip, drumsticks, gehakt en dergelijke- zie je ook steeds meer speciale merken of concepten. Dit noemt men wel ‘plusconcepten’: kipproducten die aan specifieke, extra eisen voldoen om zich te onderscheiden van het ‘gewone’ basisassortiment. Denk daarbij aan bijvoorbeeld scharrel of biologisch waarbij het onderscheid zit in de wijze waarop de kip gehuisvest is geweest. Maar er zijn ook andere onderscheidende concepten, zoals de maïskip bijvoorbeeld. Het belangrijkste onderscheidende element is daarbij de voeding die het dier gekregen heeft.

Door het ontstaan van plusconcepten krijgt de consument meer keuze.
Veel consumenten kopen het ‘gewone' vlees, vanwege de lagere prijs en het bredere assortiment. Maar ook voor het ‘gewone’ kippenvlees is de Nederlandse pluimveesector voortdurend bezig het dierenwelzijn te verbeteren. Zonder daarbij de economische haalbaarheid en de betaalbaarheid voor de consument uit het oog te verliezen. Bijvoorbeeld met het Beter Leven Kenmerk, dat wordt ondersteund door de Dierenbescherming. Er zijn trouwens ook keurmerken, zoals EKO, SKAL of IKB. Hierover is veel informatie te vinden op internet.